וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלב שלכם לא ירגיש כלום: המיתוסים השגויים על רעידות אדמה

9.8.2017 / 7:23

שינויים בהתנהגות בעלי חיים לא מרמזים על רעידת אדמה? לא ממש. במשך השנים נוצרו כל מיני מיתוסים לגבי הסיבות והמאפיינים של רעידות האדמה, הנה כמה מיתוסים שהגיע הזמן להפריך

האפיפיור פרנציסקוס ביקר בעיירה אמטריצ'ה, שנחרבה ברעידת אדמה לפני כחודשיים. רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס מבקר בעיירה אמטריצ'ה, שנחרבה ברעידת אדמה בספטמבר 2016/רויטרס

כבר בתנ"ך, בפסוק הראשון של ספר עמוס, אפשר למצוא אזכור לכך שארץ ישראל יושבת על בקע שאורכו כ-6,000 ק"מ ומוכר כשבר הסורי-אפריקאי. רעידות אדמה חזקות הן מנת חלקה של הארץ זה אלפי שנים. רעידת האדמה החזקה האחרונה הייתה בשנת 1927, כשעוצמתה הוערכה ב-6.25 והיא גרמה ל-500 הרוגים וכ-700 בארץ ישראל ובעבר הירדן. מאז היו עוד מספר רעידות בולטות, ב-1995 התרחשה רעידת אדמה בעוצמה 7.2, החזקה ביותר שנמדדה באזורנו. למזלנו היא התרחשה כ-100 ק"מ דרומית לאילת ולכן לא גרמה להרבה נזקים. האחרונה שבהן ב-15 בפברואר 2008 בעוצמה 5.3 שמוקדה צפונית-מזרחית לעיר צור שלחופי דרום לבנון.

רעידת אדמה היא למעשה תנועה בעוצמה משתנה בקרום הקשיח של כדור הארץ. הרעידה היא תוצר של חיכוך בין הלוחות הטקטוניים של קרום כדור הארץ באזורי המגע שלהם. הנקודה המדויקת במרחב בה התרחשה רעידת האדמה נקראת מוקד הרעש. בעבר עוצמת רעידות אדמה נמדדת על פי סולם ריכטר, כיום הסולם בעזרתו מודדים את העוצמה הוא סולם מגניטודה. בני אדם מרגישים רעידות מעוצמה של כ-3.5. ישנם לא מעט מיתוסים שנוצרו לנו במשך השנים סביב רעידת אדמה. הגיע הזמן להפריכם.

המיתוס: בעלי חיים חשים את רעידת האדמה לפני התרחשותה

במציאות: שינויים בהתנהגות בעלי חיים לא מרמזים על רעידת אדמה. למרות שהיו מקרים מתועדים של התנהגות בעלי חיים יוצאת דופן לפני רעידות אדמה, קשה לקשור בין התנהגות ספציפית לבין התרחשות של רעידת אדמה. אמנם החושים שלהם חדים ולעתים בעלי חיים יכולים להרגיש את רעידת האדמה בשלבים המוקדמים שלה לפני בני האדם שסביבם, אבל מדובר בפרק זמן קצרצר שאינו יכול לשנות משהו בגישה ובפעולה משום שבעלי חיים גם לשנות את ההתנהגות שלהם מסיבות רבות. הכלב נובח פתאום? החתול זינק על הספה? אין צורך לברוח החוצה מהבית ולא לשכב ליד קיר פנימי. המשיכו בחייכם כרגיל, ורק כשתחושו שהכול זז סביבכם לפתע – פעלו במהירות.

כלב על רקע כוחות הצלה בזירת אסון. ShutterStock
אל תבנו על הכלב שלכם/ShutterStock

המיתוס: ברעידת אדמה האדמה פוערת את פיה ובולעת את כל מה שנמצא בסביבה

במציאות: האדמה לא בולעת את פיה ואנשים אינם נבלעים בתוכה. אמנם ייתכנו סדקים בקרקע - המונח המקצועי הוא "קריעת פני שטח" – אך לא מדובר בתהומות שנפערים ברחובות.

המיתוס: בניינים גבוהים עמידים יותר מבניינים נמוכים

במציאות: בניינים גבוהים אינם בהכרח מסוכנים יותר מבניינים נמוכים. בניין שתוכנן לעמוד בתנודות הקרקע הצפויות ברעידת אדמה לא יתמוטט, בין אם הוא בניין גבוה או נמוך. לכן חשוב מאד להקפיד על בניה בהתאם לתקן. בישראל קיים תקן לעמידות מבנים ברעידות אדמה. מהנדסים מחויבים על פי חוק לבנות לפיו.

המיתוס: רעידת אדמה היא אסון טבע

במציאות: רעידת אדמה היא תופעת טבע ולא אסון טבע. האסון נגרם כאשר רעידת האדמה מתרחשת באזור בו אנשים בנו מבנים שאינם עמידים. רעידת אדמה חזקה מאוד באמצע מדבר שומם לא תגרום כל נזק. לעומת זאת, רעידת אדמה בינונית בקרבת מבנים חלשים עלולה לגרום לנפגעים רבים.

המיתוס: רעידת אדמה היא כוח עליון. אין דבר שאפשר לעשות נגדה ולכן לא צריך לדאוג לגביה

במציאות: נכון שאי אפשר למנוע רעידות אדמה, אבל ישנן הרבה מאוד פעולות שאנחנו יכולים לעשות כדי שנשרוד טוב יותר אם תתרחש. חשוב להכיר את הנחיות ההתנהגות, לקיים שיחה משפחתית בנושא כדי שכל בני המשפחה ידעו מה עושים במקרה של רעידת אדמה, לקבוע מקום מפגש מחוץ לבית, לתרגל ולהכין ערכה עם ציוד חירום.

המיתוס: התרחשות של הרבה רעידות קטנות מונעות התרחשות של רעידה גדולה

במציאות: כל עליה במגניטודה היא פי 30 יותר באנרגיה המשוחרר. צריך יותר מ-30 רעידות אדמה בעוצמה 3, כדי לשחרר אנרגיה השווה לזו של רעידת אדמה אחת בעוצמה 4.
1,000 רעידות אדמה בעוצמה 3 כדי לשחרר אנרגיה השווה לזו של רעידת אדמה בעוצמה 5 מיליארד רעידות אדמה בעוצמה שלוש, כדי לשחרר אנרגיה השווה לזו של רעידת אדמה אחת בעוצמה 9, לכן בעוד שרעידת אדמה חלשה משחררת לחץ מקומי בהעתק (שבר), היא אינה מונעת את התרחשותה של הרעידה הגדולה.

המיתוס: רעידת אדמה מתרחשת אחת לזמן רב

במציאות: ההפך. האדמה רועדת כל הזמן. בכל שנה מתרחשות מיליוני רעידות אדמה בכל רחבי העולם. הרבה מהן כלל לא מורגשות או נמדדות מאחר והן מתרחשות באזורים נידחים, בהם אין אנשים או מכשירי מדידה. לפי המכון הגיאולוגי האמריקאי USGS אשר בדק את תדירות התרחשות רעידות אדמה בעוצמות שונות בשנה, ההערכה היא כי בעולם יש כ-1.3 מיליון רעידות אדמה בעוצמה של עד 2.9, כ-1,319 בעוצמה שבין 5 ל-5.9, כ-134 בעוצמה שבין 6 ל-6.9 וכ-18 בעוצמה של 7 ומעלה.

וואלה! NEWS בשיתוף רשות חירום לאומית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully